Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

DOSSIERS
Alcohol en kanker
 Protectief of kankerverwekkend?
 Alcohol verhoogt het kankerrisico
 Bier verlaagt het kankerrisico
 Alcohol en borstkanker

Protectief of kankerverwekkend?

Over de invloed van alcohol - en bier in het bijzonder - op het ontstaan van kanker, is het laatste woord nog niet gezegd. Voor een aantal kankers neemt het risico wellicht toe bij overmatig drinken. Meer onderzoek is nodig om hierin klaarheid te scheppen.
Anderzijds bevat bier fyto-oestrogenen, die een beschermende werking uitoefenen tegen bepaalde kankers. Maar ook hier is het nog te vroeg om uitspraken te doen.
Totnogtoe werden de meeste gegevens verzameld voor borstkanker, waar wel een licht verhoogd risico bestaat voor matige tot zware drinkers.

Er bestaat een nauw verband tussen onze voedingsgewoonten en het ontstaan van slepende ziekten, waaronder kanker. Zo zou er een relatie bestaan tussen een voeding rijk aan verzadigde vetten en kanker van de borst, dikdarm, prostaat, eierstokken en baarmoeder. Alhoewel recente cohortstudies aantonen dat de groep met hoog vetverbruik nauwelijks verschilt van de laag-vet-verbruikers wat het risico op borstkanker betreft.
Een vezelrijke voeding verlaagt daarentegen het risico op genoemde kankers. De invloed van alcohol, en bier in het bijzonder, op het ontstaan van kanker is totnogtoe niet uitgebreid onderzocht. Wel zijn reeds enkele trends merkbaar. Zo doen studies vermoeden dat een hoge alcoholconsumptie voornamelijk het risico op kankers van de maag-darmtractus verhogen.
Recenter onderzoek naar andere componenten dan alcohol, onder andere de fyto-oestrogenen aanwezig in bier, wijzen dan weer in de richting van een protectief effect.


  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |