Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

DOSSIERS
Alcohol en kanker
 Protectief of kankerverwekkend?
 Alcohol verhoogt het kankerrisico
 Bier verlaagt het kankerrisico
 Alcohol en borstkanker

Alcohol en borstkanker

De enige kwaadaardige tumor waarvoor het verband met alcohol reeds uitvoeriger onderzocht werd, is borstkanker. Vooral matige en zware drinkers zouden een verhoogd risico op borstkanker lopen, terwijl het effect van een beperkte alcoholconsumptie op het borstkankerrisico nog onduidelijk is. Over de invloed van wijn, bier en sterke drank afzonderlijk, is het tot op vandaag eveneens koffiedik kijken. De beschikbare onderzoeksresultaten suggereren dat er weinig verschil bestaat in type drank wat het borstkankerrisico betreft.

Tot op heden werden reeds meer dan 50 studies verricht over het verband tussen alcoholconsumptie en borstkanker. Veel van deze onderzoeken zijn beperkt in omvang, waardoor niet altijd een verband wordt teruggevonden. Enkele omvangrijke studies brengen doorgaans een lineaire relatie aan het licht tussen alcohol en borstkanker: hoe meer alcohol gedronken wordt, hoe groter het risico op borstkanker. Vrouwen die dagelijks tussen 30 en 60 gram alcohol drinken (2 tot 5 glazen per dag) lopen 41% meer kans op borstkanker dan vrouwen met een gelijkaardig risicoprofiel die geheelonthouder zijn(1). Ter vergelijking: vrouwen waarvan de moeder borstkanker had, lopen 50% meer risico om de tumor te ontwikkelen.
Van nog recenter datum is een grootschalig onderzoek waarin het verband tussen alcohol en borstkanker weer min of meer op de helling komt te staan. In deze studie(2) vinden de onderzoekers geen verband tussen licht drinken (maximum één glas per dag) en het risico op borstkanker. Zelfs in de groep vrouwen die veel drinken blijkt het risico amper verhoogd. De 'zware drinkers' in deze studie zouden niet chronisch drinken, maar af en toe excessief drinken. Zich af en toe lazarus drinken zou het risico op borstkanker niet in dezelfde mate verhogen dan dagelijks diep in het glas te kijken.

Het aantal gevallen van borstkanker dat op rekening kan geschreven worden van een regelmatige alcoholconsumptie bedraagt niet meer dan 2%. In 98% van de gevallen van borstkanker moet de oorzaak elders gezocht worden. Alcohol is dus een zeer beperkte risicofactor voor borstkanker. Het ontraden van alcohol op grote schaal zou dan ook weinig impact hebben op het voorkomen van borstkanker in de bevolking. Bovendien compenseren de voordelen van een lichte tot matige alcoholconsumptie op hartziekten en de sterfte door hartziekten het risico op borstkanker ruimschoots.

De rol van foliumzuur

Het al beperkte risico op borstkanker bij een regelmatige alcoholconsumptie, neemt af wanneer de vrouw dagelijkse voldoende foliumzuur (> 600 mg per dag) opneemt. Foliumzuur is een nutriënt die vooral in groene bladgroenten aanwezig is of die als vitamine-supplement kan ingenomen worden. Een foliumrijke voeding compenseert het effect op het borstkankerrisico bij matig drinken. Vrouwen die regelmatig alcohol consumeren (2 - 3 glazen per dag) en tegelijkertijd zorgen voor voldoende foliumzuurtoevoer, hebben geen verhoogd risico op borstkanker in vergelijking met vrouwen die geen alcohol drinken (Nurse's Health Study). Eigenaardig genoeg heeft een tekort aan foliumzuur geen impact op het borstkankerrisico, maar is het de combinatie met matig alcohol drinken die het risico beïnvloedt.
Dit kan ook meer algemeen gesteld worden. Naarmate een persoon meer calorieën haalt uit alcoholconsumptie, zal deze, om dezelfde inname van calorieën via de voeding te behouden, sommige voedingsbestanddelen laten vallen. In veel gevallen worden dan de meest vitamine- en mineraalrijke componenten, zoals groenten en fruit, uit de voeding geschrapt. Daardoor heeft de relatie tussen levercirrose en alcohol zeer veel te maken met het gebrek aan een gezonde evenwichtige voeding en in mindere mate met de grote volumes alcohol.

Referenties
(1)Alcohol and Breast Cancer in Women. S.A. Smith-Warner et al.; JAMA 1998;279:535-540.
(2)New light on cancer of the breast. The qauterly review of alcohol research 1999;vol.7; n°2.


  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |