Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

INTERVIEWS

10/04/2002
Henk Hendriks, wetenschappelijk medewerker bij TNO Voeding in Zeist, Nederland:

"Begin nooit om gezondheidsredenen alcohol te drinken. Maar als je het lekker vindt om één of twee glaasjes per dag te drinken, dan kan dat met een gerust hart. Er is geen enkele reden om daarmee te stoppen."

Is matig alcohol drinken gezond?
Henk Hendriks : "Eén van de opvallende bevindingen uit tal van grote bevolkingsonderzoeken naar het effect van alcoholgebruik op de gezondheid, is het feit dat een matig alcoholgebruik dat wil zeggen een paar glazen per dag resulteert in een verlaagd risico op hart- en vaatziekten. Dat is een belangrijke conclusie, want deze aandoeningen zijn nog steeds doodsoorzaak nummer één in de westerse wereld. En toch moeten we beslist niet met deze conclusie aan de haal gaan en besluiten dat alcohol dus gezond is. Noch willen wij propageren om alcohol in gematigde hoeveelheden te gaan voorschrijven als medicijn tegen hart- en vaatziekten. Daarvoor is deze materie veel te complex."

Wat zijn gematigde, nog gezonde hoeveelheden alcohol?
Henk Hendriks : “Dat verschilt nogal per bevolkingsgroep en per individu. Zo verwerken mannen en vrouwen alcohol op een verschillende manier, een kwestie van verschil in lichaamsgewicht en een andere vet-, spierverhouding. Maar ook eetgewoontes, levensstijl en leeftijd spelen een rol. Er zijn, met andere woorden, een heleboel factoren die het effect van alcohol op het lichaam beïnvloeden. En al die factoren samen bepalen welke uitwerking een bepaalde hoeveelheid alcohol heeft op een specifiek individu. Het is dus uitermate moeilijk om algemeen geldende uitspraken te doen."

Hoe staat u tegenover de positieve berichten rond alcoholconsumptie?
Henk Hendriks : "We mogen bij alle positieve berichtgeving over alcohol, niet uit het oog verliezen dat er ook risico's zitten aan alcoholgebruik. Zo blijft de combinatie alcohol en verkeersdeelname ronduit onverantwoord. Alcoholgebruik kan risico's opleveren voor zwangere vrouwen en het is keihard een feit, dat overmatig gebruik bij iedereen het risico op allerlei aandoeningen verhoogt. Ja, we hebben nu die relatie gevonden tussen matig alcoholgebruik en een verminderd risico op hart- en vaatziekten. Maar er zijn ook andere ziekten. Wat is het effect van alcohol daarop? Wat is nu precies die 'gezonde' dosis en waar ligt per groep of individu het omslagpunt van risicoverlagend naar risicoverhogend? Is dat bij drie glazen per dag, bij vier? Er is, kortom, nog te veel onduidelijk. En zolang dat het geval is, blijft terughoudendheid op z'n plaats."

Er is een verschil tussen bier, wijn en sterke drank wat de effecten op de gezondheid betreft?
Henk Hendriks : “Wat betreft de vermeende verschillen in werking tussen wijn, bier en gedistilleerd, is nog een heleboel onduidelijk. Ik heb geen sluitende verklaring voor de verschillende onderzoeksuitkomsten, maar ik ga er voorlopig van uit dat de methode van onderzoek bepalend kan zijn geweest. Bij met name het Deense onderzoek, is met een aantal factoren geen rekening gehouden, bijvoorbeeld met het voedingspatroon. Als je bedenkt dat wijn vaak tijdens het eten wordt gedronken en gedistilleerd eigenlijk nooit, dan is het niet ondenkbaar dat dat de metingen heeft beïnvloed. Uit ons eigen onderzoek blijkt wel dat een zeer groot deel van het beschermende effect veroorzaakt wordt door de alcohol in alledrie de dranktypen. Maar het blijft controversieel. Er zal op dit terrein nog veel onderzoek nodig zijn, voordat er duidelijkheid is op alle fronten. En zolang we nog met onbeantwoorde vragen zitten, geven wij het advies om niet om gezondheidsredenen met het gebruiken van alcohol te beginnen. Zeker niet als je eigenlijk nooit alcohol dronk. Maar als mensen het lekker vinden om een of twee glaasjes per dag te drinken, dan kan dat met een gerust hart. Er is geen enkele reden om daarmee te stoppen."

http://www.voeding.tno.nl/adc-database
http://www.voeding.tno.nl/alcohol-research


  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |