Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

INTERVIEWS

10/06/2002
Prof. Ivo De Leeuw breekt een lans voor matige alcoholconsumptie

Op donderdag 30 mei werd in Brussel het Beer and Society Information Center boven het doopvont gehouden. Bij die gelegenheid kwam professor Ivo De Leeuw (endocrinoloog, Universitair Ziekenhuis Antwerpen) het belang van een matige alcoholconsumptie bij de preventie van ouderdomsdiabetes en hart- en vaatziekten uit de doeken doen. Het actualiteitenmagazine “De Wandelgangen” van Radio 1 had volgend gesprek met prof. De Leeuw.

Kristel Mariën (VRT): Wie elke dag een paar glazen bier drinkt, leeft gezonder dan een geheelonthouder. Dat blijkt in elk geval uit een aantal wetenschappelijke studies van de voorbije jaren. Mensen die matig drinken zouden minder kans hebben op suikerziekte, zwaarlijvigheid en hart- en vaatziekte. Dat legde professor Ivo De Leeuw tenminste uit aan Filip Heymans.

Prof. Ivo De Leeuw: Het is tot nu toe zeker bewezen dat als men deze hoeveelheden respecteert, er een verminderde incidentie is van hartinfarcten, van trombose van grote bloedvaten en mogelijk een lichte daling van de bloeddruk. Dat schijnt dus nu in heel veel studies bewezen te zijn en wetenschappelijk geanalyseerd als een waarheid.

Filip Heymans (VRT): Nochtans wordt alcohol ook vaak gelinkt aan ziektes als slokdarmkanker, maagkanker. Heeft dat dan geen invloed?
Prof. De Leeuw: Ja, maar ik herhaal, we spreken hier over matig alcoholgebruik. De verhoogde frequenties van bepaalde kankers, zoals bijvoorbeeld ook de vroegere frequenties van hersenbloedingen zijn duidelijk slechts aanwezig als er overmatig gebruik is en met regelmatige basis door mensen, dikwijls ook gelinkt aan sociale fenomenen vermits men dit fenomeen meer terugvindt in de lagere sociale klassen.

VRT : En wat beschouwt u dan als matig alcoholgebruik. Hoeveel mag iemand drinken om als een matig drinker beschouwd te worden?
Prof. Ivo De Leeuw: Ik zou zeggen dat men best de hoeveelheid van 40 gram alcohol per dag niet overschrijdt. Dat komt dus in de praktijk uit op het feit dat een man regelmatig twee glazen bier, zelfs drie glazen bier kan drinken. Maar een vrouw moet minder gebruiken omdat de tolerantie bij de vrouw laag ligt.

VRT: U zegt: drie glazen bier per dag ongeveer. Dat wordt nochtans vaak beschouwd als een grens voor alcoholisme. Zijn er dan geen psychologische negatieve effecten?
Prof. De Leeuw: Wel, men beschouwt de psychologische negatieve effecten inderdaad als een risicofactor. Maar dat schijnt beperkt te zijn tot een zeer kleine groep van de bierdrinkers, althans bij ons België en ook in Duitsland en in Tsjechië. Het blijkt inderdaad te zijn dat regelmatige bierdrinkers 94% van de gevallen zich houden aan een matige dosis.

VRT : U hebt het nu over bierdrinkers. Is er dan een verschil tussen de soorten drank? Algemeen wordt toch aangenomen dat rode wijn gezonder is dan andere alcohol.
Prof. De Leeuw: Ja, de rode wijngeschiedenis is gebaseerd op belangrijke studies, onder andere in de grote wijnlanden zoals Frankrijk, die tonen dat regelmatig gebruik van rode wijn, dagelijks gebruik van rode wijn, inderdaad gunstig was in het verminderen van het risico voor hart- en vaatziekte. Nu is gebleken dat de stoffen die daarvoor verantwoordelijk zijn, behoren tot een categorieën die men anti-oxidantia en flavonoïden noemt en deze stoffen zijn evengoed aanwezig in andere alcoholhoudende dranken, zoals bier. En bier is zelfs voor bepaalde van deze stoffen rijker dankzij de aanwezigheid van hop.

VRT : Hart- en vaatziekte, waar u het net over had, die hebben ook vaak te maken met zwaarlijvigheid. En alcohol, vooral bier dan, wordt vaak beschouwd als een dikmaker.
Prof. De Leeuw: Inderdaad. Het is bewezen dat alcohol het vernietigen van het vet in het lichaam afremt. Dus als u dan meer eet, gaat het vet zich dan opstapelen. Vet gaat zich ook anders verdelen in het lichaam en gaat zich meer in de buikholte vestigen. Vandaar de idee van het bierbuikje. Maar weer is het zo dat analyses bewezen hebben dat de hoeveelheid en de frequentie van het drinken hier van essentieel belang is. Wanneer men matig drinkt, zal men geen bierbuik ontwikkelen noch zwaarlijvig worden. En zelfs heeft een Belgische studie bewezen dat matig gebruik van alcohol bij vrouwen een gunstig effect heeft op het lichaamsgewicht.

VRT : Conclusie: we kunnen maar beter allemaal gaan drinken.
Prof. De Leeuw: Die conclusie mag niet getrokken worden, een geheelonthouder mag men niet aanraden om alcohol te beginnen drinken. Geen enkele studie tot nu toe bewijst dat men gezonder wordt, wanneer men van niets drinken naar iets drinken overstapt.

VRT – K. Mariën : Toch maar een beetje oppassen dus, is de boodschap van professor De Leeuw. Wie er meer over wil weten, kan ook een kijkje nemen op de website www.bierengezondheid.be


Bron: VRT Radio 1, De Wandelgangen, 30-05-2002

  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |