INTERVIEWS
30/08/2002
Matig bierverbruik zo gezond als wijn
Een onderzoek uitgevoerd aan de Universiteit van New England (UNE) heeft aangetoond dat bier hetzelfde positieve effect heeft als wijn door het verminderen van het cholesterolgehalte en het voorkomen van de celdood in het lichaam.
Professor Ken Watson, van de School voor Biologische, Biomedische en Moleculaire Wetenschappen van de UNE, bestudeerde het effect van drinken op het gehalte aan antioxidantia in het bloed. “Matig drinken levert twee effecten op” zegt Watson. “Er is de alcohol, die de slechte cholesterol doet dalen en de goede cholesterol vermeerdert, en er is de aanwezigheid van antioxidantia in de drank zelf. Van uit dit standpunt is bier even goed als wijn." ,voegde hij er aan toe. Antioxydantia in wijn, gekend als polyfenolen, zijn aanwezig in de zaden en de vellen van druiven en worden geconcentreerd tijdens het gistingsproces. Zij werken als opruimers van vrije radicalen, destructieve vormen van zuurstof die het DNA beschadigen en kunnen leiden tot een vroegtijdige veroudering en dood van de cel. Het onderzoek van professor Watson en zijn team, dat volledig uit mannen was samengesteld, bestond uit het drinken van bier, rode en witte wijn gedurende een reeks van sessie die elk twee uur duurden. Op regelmatige tijdstippen werden bloedmonsters genomen. Het peil van de antioxydantia in het bloed steeg na het drinken van rode wijn en bier, maar minder na het drinken van witte wijn. “Dank zij ons werk verliest de mythe dat rode wijn een meer effectieve bron vormt van antioxydantia dan bier, vaste grond”, aldus Watson. “Het wetenschappelijk bewijs dat matig drinken voordelen inhoudt voor de gezondheid is thans overweldigend”. Dat betekent echter niet dat het peil van antioxydantia blijft stijgen naarmate men meer drinkt. Volgens Watson was er geen verdere toename van het beschermend effect na het gebruik van twee standaard dranken. Hij voegde er aan toe dat geheelonthouders niet moesten overschakelen naar alcohol omwille van de voordelen van antioxydantia, die immers evenzeer aanwezig zijn in druivensap. “Dit betekent niet dat een niet-drinker of een geheelonthouder moet beginnen met drinken”, zo zei de professor. “Wat we zeggen is dat er goed nieuw is voor de matige drinker, maar matigheid blijft de sleutel.” Matig drinken wordt gedefiniëerd als twee standaard dranken per dag voor mannen en één tot twee voor vrouwen. Professor Watson hoopt zijn onderzoek te kunnen hernemen met behulp van vrouwen.
|terug|mail|print|top|
|