Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

INTERVIEWS

28/05/2003
Caroline Walker (UK): “Vakliteratuur over bier en gezondheid altijd kritisch bekijken.”

Tijdens het 29ste internationaal symposium van de European Brewery Convention in Dublin (17 – 22 mei 2003) hield Caroline Walker (doctor in de biochemie, UK) de medische literatuur omtrent de effecten van matige alcoholconsumptie op de gezondheid, tegen het licht.

Wat denkt u van de invloed van matige bierconsumptie op de gezondheid?
Caroline Walker : “De invloed van matige bier- of wijnconsumptie op de gezondheid wordt vaak overschat. Onze gezondheid wordt veel meer beïnvloed door leefgewoonten en levensstijl, dan door al dan niet matige alcoholconsumptie. Het is ook bijzonder moeilijk om de effecten van bier en wijn met elkaar te vergelijken. Studies tonen aan dat wijndrinkers er vaak andere leefgewoonten op na houden dan bierdrinkers. Bierdrinkers hebben in de regel een lagere socio-economische status, ze roken vaker, kampen vaker met overgewicht, doen minder vaak aan sport en hebben minder gezonde eetgewoonten dan wijndrinkers. Meer nog, sommige onderzoekers komen tot de conclusie dat bierdrinkers extraverter zijn dan wijndrinkers, ze zouden verbaal agressiever zijn en meer liegen... Dergelijke verschillen toeschrijven aan de bier- of wijnconsumptie is natuurlijk totaal misplaatst, en toont aan dat we voorzichtig moeten zijn met het interpreteren van medische studies.”

Medische studies zijn dus niet altijd geloofwaardig?
Caroline Walker : “Absoluut niet. Enkele studies grenzen zelfs aan het absurde. Eén onderzoeksgroep toonde bijvoorbeeld aan dat bier drinken muggen aantrekt. Ze kwamen tot die eigenaardige vaststelling na een experimentele opstelling waarbij de muggensteken bij drinkers en niet-drinkers geteld werden. En een verklaring werd ook bedacht: bier drinken doet de transpiratie toenemen en dat zou muggen aantrekken. Het klinkt aannemelijk, maar het blijft zeer ongeloofwaardig. Eén studie is absoluut onvoldoende om dergelijk verband hard te maken. Een ander nog absurder onderzoek wees uit dat bier drinken beschermt tegen cosmische stralen. Een goede definitie van wat precies met cosmische stralen bedoeld werd, ontbrak zelfs aan het onderzoek. Toch halen dergelijke studies ook de vakpers, naast ander serieuzer werk. Daaruit moet je wel concluderen dat niet alles wat gepubliceerd is, ook waarheid is!”

Maar de invloed van bier drinken op hart- en vaatziekten en diabetes is toch aangetoond?
Caroline Walker : “Dat is inderdaad zo. De gunstige effecten van matige alcoholconsumptie op het risico’s op hart- en vaatziekten en diabetes zijn zeer aannemelijk, omdat ze reeds aangetoond werden in tal van onderzoek. Hoe meer studies in dezelfde richting wijzen, hoe sterker het verband. Het onderscheid tussen bier- en wijnconsumptie op deze ziekten is dan weer minder duidelijk, omdat tal van andere leeffactoren hierin een rol spelen, wat weer meer tegenstrijdige resultaten oplevert. Globaal mogen we vandaag wel stellen dat alcohol met mate gunstig is voor hart en bloedvaten en het risico op suikerziekte drukt.”

Bier zou ook beschermen tegen dementie?
Caroline Walker : “De eerste studies wijzen inderdaad in die richting, maar het is nog te vroeg om victorie te kraaien. Meer onderzoek is nodig om dit effect te bevestigen. Bovendien weet men tot op heden niet goed hoe dementie precies op gang komt. Artsen weten wel welke letsels in de hersenen tot dementie leiden, maar waarom die letsels daar opduiken, is vandaag nog een raadsel. Als je niet precies weet waarom een ziekte ontstaat, is het nog moeilijker om uit te maken welke factoren dat proces beïnvloeden.”

Is bier een dikmaker?
Caroline Walker : “Als je er te veel van drinkt is het natuurlijk een dikmaker. We kunnen het fenomeen van de bierbuik toch niet ontkennen! Ook al spelen hier nog bijkomende factoren, zoals eetgewoonten, mee. Anderzijds kan je stellen dat bier niet dik maakt, zo lang je het matig consumeert!”

Uw conclusie.
Caroline Walker : “Onze gezondheid wordt in eerste instantie beïnvloed door onze leefgewoonten, met onze eetgewoonten, lichaamsbeweging en lichaamsgewicht als belangrijkste beïnvloedende factoren. Of je daarnaast al dan niet matig bier drinkt, doet er weinig toe! Met bier compenseer je geen ongezonde eetgewoonten, zoals vetrijke maaltijden. Zolang je matig consumeert, moet je je geen zorgen maken om je drinkgewoonten. Geniet er dus van!”


Marleen Finoulst, EBC Dublin, 21 mei 2003

  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |