Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en lichaam

27/09/2001
Alcohol en hoge bloeddruk: houd de balans in evenwicht

Een te hoge alcoholconsumptie verhoogt de bloeddruk. Drie of meer glazen per dag werken op termijn hypertensie (te hoge bloeddruk) in de hand. Het effect is omkeerbaar: wanneer de alcoholconsumptie beperkt wordt, zakt de bloeddruk weer. Uit gerandomiseerd klinisch onderzoek blijkt dat één glas per dag minder de systolische en diastolische bloeddruk met ongeveer één millimeter kwik doet zakken.
Matig en regelmatig drinken vermindert het risico op hart- en vaatziekten. Mensen met hoge bloeddruk die graag een glas drinken, beperken hun drinkgedrag echter best tot maximum één glas per dag voor vrouwen en twee glazen per dag voor mannen.

De bloeddruk verhoogt progressief wanneer men meer alcohol drinkt. Hoe groter de alcoholconsumptie, hoe hoger de bloeddruk. Althans vanaf een gemiddelde inname van meer dan twee glazen per dag (één glas komt overeen met 14 gram alcohol). Bij lichte tot matige drinkers (maximum twee glazen per dag) wordt de bloeddruk niet beïnvloed. Integendeel. Sommige studies maken zelfs gewag van een lichte bloeddrukdaling bij mensen die minder dan twee glazen per dag drinken in vergelijking met geheelonthouders. Maar dat gunstig effect wordt weer tegengesproken door andere onderzoeksgroepen. Het effect van een hoge alcoholconsumptie op de bloeddruk is alleszins reversibel: wanneer de consumptie beperkt wordt, daalt de bloeddruk quasi onmiddellijk. Weekend-drinkers hebben doorgaans een hogere bloeddruk op maandag dan op donderdag. Over het algemeen kan men stellen dat vanaf drie of meer glazen alcohol per dag het risico op hypertensie verdubbelt. Alcoholconsumptie zou verantwoordelijk zijn voor naar schatting 5 tot 20% van alle hypertensie-gevallen.
Het effect van alcohol op de bloeddruk is waarschijnlijk een direct effect. Alcohol zet de bloedvaten open (vasodilatatie) in sommige vaatbedden en verhoogt tijdelijk de sympatische zenuwactiviteit. Er zijn geen blijvende, structurele veranderingen van de bloedvaten, ook niet bij een chronisch hoge alcoholconsumptie. Van zodra men minder drinkt, neemt de bloeddruk terug af. Artsen zouden er goed aan doen om bij mensen met hoge bloeddruk te informeren naar hun drinkgewoonten. Een reductie in alcoholconsumptie heeft eenzelfde gunstig effect op de bloeddruk dan andere interventies in de leefgewoonten (zout beperken, vermageren,...).

Beschermend effect

Een lage tot matige alcoholconsumptie vermindert de incidentie van atherosclerose en hartaandoeningen. Dit beschermend effect is waarschijnlijk te wijten aan een toename van de concentratie aan HDL-lipoproteïnen, de apoliproteïnene A1 en A2, een toename in het anti-oxidatief effect en een gereduceerde bloedplaatjesaggregatie, allemaal invloeden die gunstig zijn voor hart en bloedvaten. Eens een bepaalde alcohol-inname overschreden wordt, verdwijnt dit positief effect echter en ontstaat een negatief effect met diverse risico's voor de gezondheid. Om die reden wordt matig alcohol drinken niet gepromoot als gezondheidsbevorderende factor bij mensen die geen alcohol drinken. Anderzijds zal men aan mensen die matig drinken het gebruik van alcohol zeker niet afraden. Integendeel.
Volwassenen die meer drinken dan één, twee glazen per dag, maar geen probleemdrinkers zijn, doen er goed aan hun alcoholgebruik te verminderen. Uit onderzoek blijkt dat mensen daar best in slagen. In één studie slaagden de proefpersonen er in hun alcoholconsumptie terug te brengen van gemiddeld zes glazen per dag tot 1,5 glazen per dag in een periode van ongeveer zes maanden. Nogal bierdrinkers slaagden er in hun alcoholconsumptie te verminderen door bier te gaan drinken met een lager alcoholgehalte, terwijl ze een zelfde volume aan vloeistof behouden.


Bron: William C. Cushman et al.; Alcohol consumption and hypertension. J Clin Hypertens 3(3):166-170,2001.

  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |