Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en lichaam

03/10/2001
Witte wijn binnenkort even gezond als rode wijn

De gunstige effecten van rode wijn op hart en bloedvaten zijn goed gedocumenteerd. Ze zijn hoofdzakelijk het gevolg van de aanwezigheid van krachtige antioxidantia of polyfenolen die aanwezig zijn in de schil van druiven die voor rode wijn gebruikt worden en niet voor witte wijn.

Michael Aviram van het Tehnion-Israel Institute of Technology in Haifa slaagde erin het antioxidatief effect van witte wijn te verhogen door de druiven bestemd voor witte wijn in ethanol te drenken alvorens ze van hun schil te ontdoen. Dit procédé geeft de extracten voor witte wijn dezelfde krachtige antioxidatieve eigenschappen als rode wijn, zo toont zijn experiment. Indien zijn techniek ingang vindt bij de wijnhuizen, wordt witte wijn in de toekomst even hartvriendelijk als rode.


Bron: Journal of Agricultural and Food Chemistry, 2001

  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |