Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en lichaam

24/05/2006
Alcohol en longfunctie

De laatste jaren ging veel aandacht naar verband tussen alcoholinname en hart- en vaatziekten. Heel wat minder aandacht ging naar de invloed van drinken op de longfunctie. Amerikaanse onderzoekers hebben dit probleem nu ter hand genomen, en hebben bewijs geleverd dat matig drinken een gunstig effect heeft op de longfunctie.

Tot nu toe kwam de kennis over de invloed van alcohol op de longfunctie uitsluitend van klinische onderzoeken betreffende de gevolgen van alcohol. Daaruit volgde dat longen van drinkers een verminderde capaciteit opleverden om bacteriën en virussen te bestrijden, zodat er meer longinfecties vastgesteld werden.
Een onderzoeksteam uit de V.S. onderzocht bij een representatieve populatie van 15.000 volwassenen of er een relatie bestond tussen alcoholinname en de longfunctie. Naast het noteren van allerhande lichamelijke kenmerken en gewoonten ondergingen de deelnemers een lichamelijk onderzoek., thuis of in een mobiel testcentrum. Daarbij werd gebruik gemaakt van een spirometer om het volume van het ingeademde en uitgeademde luchtvolume te meten.
De deelnemers aan het onderzoek werden verdeel in de groep van geheelonthouders, van “vroegere zware drinker ”, en van de deelnemers met minder dan drie glazen per maand, tussen 5 en 14 glazen, 15 en 30, 31 en 90 en meer dan maandelijks 90 glazen.
De onderzoekers gangen na of er enige vermindering was van de longfunctie in vergelijking met dat kon voorspeld worden op basis van leeftijd, geslacht, lengte en ras. Het luchtvolume is niet alleen belangrijk voor in- en uitademen, maar eveneens voor de verdediging tegen infecties.
De resultaten toonden in de eerste plaats aan dat weinig tot gematigd drinken niet geassocieerd is met een kleinere longinhoud in vergelijking met geheelonthouders. Wel werd een nadelig effect vastgesteld bij vroegere zware drinkers. Ten tweede werd vastgesteld dat de weinig tot matige drinkers gemiddeld beter presteerden, met minder beperking van de longinhoud, dan de geheelonthouders. Zelfs bij gebruik van minder dan vijf consumpties per maand was het effect duidelijk, en het bleek te verbeteren met toenemend alcoholgebruik.. Volgens de onderzoekers is “ het verminderd risico voor beperkte longinhoud statisch even sterk aangetoond als het toegenomen risico van luchtweg-obstructie ten gevolge van roken”. Toch zijn uitgebreider studies noodzakelijk om zekerheid te bekomen over dit eerste gunstige resultaat van longonderzoek.

 


The quarterly Review of Alcohol Research, Vol 14, Nr 1, Lente 2006

  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |