Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en lichaam

22/01/2008
ALCOHOL EN HARTCONDITIE

Er zijn overweldigende aanduidingen voor een gunstig alcohol effect op de gezondheid, in de vorm van een J. Lage tot matige alcohol consumptie (1 daags voor vrouwen, 1 tot 2 voor mannen) is gunstig voor coronaire hartziekten, diabetes, hoge bloeddruk, gevaar van beroerte, mortaliteit enz. Hoger verbruik is schadelijk. De cardiovasculaire bescherming wordt overwegend veroorzaakt door verbetering van de insuline gevoeligheid en door de hoge dichtheid (HDL) cholesterol . Volgens Amerikaanse onderzoekers is het ethanol zelf, en niet allerhande andere bestanddelen van alcoholische dranken, die de oorzaak vormen van de gunstige effecten.

Naast de verhoogde insuline gevoeligheid en de verhoogde HDL cholesterol, spelen eveneens verbetering van de ontstekingsparameters en de abdominale vetvorming een zekere rol bij het beschermend effect. Eén tot twee drinks per dag veroorzaken eveneens een matige daling (7% tot 10%) van de triglyceriden. Boven dit verbruik neemt de hoeveelheid triglyceriden evenredig met de hoeveelheid alcohol toe. Matig alcohol verbruik leidt tot minder abdominaal vet dan bij niet-drinkers, maar dit verandert bij meer dan 2 drinks per dag, weer in verhouding tot de hoeveelheid genuttigde alcohol. Intra-abdominaal vet is sterk verbonden met laag HDL peil, met insuline weerstand en met ontsteking.

Wegens de gunstige effecten kan alcohol bijzonder behulpzaam zijn voor mensen met een abnormaal glucose metabolisme en/of glucose weerstand. Licht tot matig alcoholgebruik wordt geassocieerd met vermindering van diabetes. Volgens een uitgebreid onderzoek waarbij meer dan 370.000 individuen gedurende 12 jaar werden gevolgd, werd een daling van 30% vastgesteld van nieuwe diabetes gevallen bij personen met één tot twee consumpties per dag.

Recente studies hebben ook aangetoond dat een dagelijkse matige inname van alcohol beter is dan een minder frequent gebruik. Dit kan verklaard worden door de beperkte werkingsduur van de gunstige effecten van alcohol..

Niettegenstaande deze gunstige effecten van matig alcoholgebruik, zullen de dokters slechts hoogst uitzonderlijk het drinken aanbevelen, omdat niet iedereen in staat is zich te beperken tot één of twee glazen per dag, en het gevaar bestaat zich te laten verleiden tot meer, zodat men afhankelijk dreigt te worden. Alcoholverslaving is nog altijd een ernstige sociale kwaal , verantwoordelijk voor een hoog aantal ziekten en sterfte.


Bron: Journal AM Coll Cardiol. 2007;50 (11)

  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |