Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en lichaam

22/08/2008
ALCOHOL TEGEN HARTZIEKTEN

Geheelonthouders van middelbare leeftijd kunnen snel de kans op hart- en vaatziekten doen dalen door dagelijks een drankje te gebruiken. Tot deze conclusie komt dr. Dana King van de Medical University of South Carolina.

Uit een onderzoek over vier jaren met betrekking op 7.500 mensen bleek dat matige ‘nieuwe’ drinkers 38% minder kans hebben om een hartziekte te krijgen dan de mensen die geheelonthouder bleven. Wie begon met wijn drinken hadden de beste resultaten, verrassend groot en snel.

Bij het begin van het onderzoek dronk niemand van de 7.500 personen, maar 6% van hen begonnen matig te drinken: maximum één drink per dag voor de vrouwen en twee drinks voor de mannen. Ook wanneer de onderzoekers rekening hielden met de fysieke activiteit, de body-mass index en  demografische risico factoren bleef het verminderde risico overeind.

De onderzoekers vonden eveneens enige verhoging van het gehalte aan HDL of ‘goede’ cholesterol.

Hartspecialisten waarschuwen nochtans dat zulks niet betekent dat alcohol moet beschouwd worden als een geneesmiddel. “Slechts voor zorgvuldig geselecteerde personen kan een gezond dieet  een beperkte consumptie van alcohol bevatten, ook bij personen die voorheen geen alcohol dronken” zegt Dana King. Men moet inderdaad steeds rekening houden met de gevaren van alcohol, bijvoorbeeld voor personen met leverproblemen of kanker. Geheelonthouders moeten geen alcoholische dranken beginnen te drinken, alleen op basis van deze studie” besluit dr.King.


BBC News, 8.maart 2008

  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |