Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en lichaam

22/08/2008
ALCOHOLVERBRUIK EN OUDERDOMSDIABETES

Matig alcoholverbruik verlaagt het risico op diabetes type 2 (ouderdomsdiabetes). Dit gegeven volgt uit een onderzoek van Joline Beulens en medewerkers, in op dracht van het Nederlandse studiecentrum TNT en de Wageningen Universiteit. Beulens vond dat een tot drie standaardglazen alcohol per dag de concentratie van het hormoon  adiponectine in het bloed verhoogt.  Dit hormoon wordt aangemaakt in het vetweefsel, en de toename ervan bij matig alcoholverbruik kan bescherming bieden tegen het ontstaan van suikerziekte.
Het type van de alcoholische drank (bier, wijn of sterke drank) heeft geen invloed op de daling van het risico, wat er op wijst dat het effect veroorzaakt wordt door de alcohol zelf.
Diabetologia, 15 juli 2008; J.W.J.Buelens e.a;

  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |