Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en psyche

14/10/2003
Stress bij het werk en alcohol

Alcohol heeft een matigend effect op de spanningen eigen aan de werkvloer en op psychologische stress.

In welke mate kan drinken het verband tussen werkdruk en psychologische stress beïnvloeden? Alain Marchand en zijn collega’s van de Universiteit van Montreal wensten een antwoord te vinden op deze vraag. Zij gebruikten een vragenlijst met 14 items om de psychologische stress te meten bij de proefpersonen. De werkdruk werd geschat aan de hand van informatie betreffende het gebruik van vaardigheden, de mate van beslissen en de psychologische vereisten van het werk, samen met de blootstelling aan fysieke risico’s. De druk van factoren buiten de werkopdracht werd afgeleid van het werkschema, de status van de job en de wijze van verloning (per stuk of anders).

De deelnemers werden geklasseerd als geheelonthouders (geen enkele drank tijdens het laatste jaar), laag-risico drinkers (minder dan 10 dranken voor vrouwen en 15 voor mannen tijdens de laatste zeven dagen), hoog-risico drinkers (meer dan deze hoeveelheden). Hun gemiddelde leeftijd bedroeg tussen 35 en 39 jaar. Geheelonthouders zowel als hoog-risico drinkers hadden meer kans op psychologische stress, en vrouwen meer dan mannen. Vergeleken met matige drinkers werd bij geheelonthouders 25% meer stress gerapporteerd en bij hoog-risico drinkers zelfs 75%.

Dit resultaat bevestigt andere onderzoeken die een groter voordeel hebben aangetoond bij matig drinken. Volgens de onderzoekers wijzen deze resultaten op een positief effect van matige alcoholconsumptie op stress en geestelijke gezondheid.


Bron: The quarterly Review of Alcohol Research, volume 11, Nr 3

  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |