Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en psyche

16/06/2004
Matig drinken wordt zeer ruim geļnterpreteerd

Oudere mensen interpreteren matige alcoholconsumptie veel ruimer dan de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie in werkelijkheid voor ogen hebben, namelijk twee tot drie glazen per dag voor mannen en één tot twee glazen voor vrouwen. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek bij ouderen.

Bovendien zijn de meeste ondervraagden goed op de hoogte van de gezondheidseffecten van een matige alcoholconsumptie. Dat schrijven de onderzoekers toe aan de populariteit van het onderwerp in de media in combinatie met de toenemende interesse van de invloed van matige alcoholconsumptie op de gezondheid bij wetenschappers.

Het Amerikaans nationaal instituut voor alcoholmisbruik en alcoholisme (“National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism”) waarschuwt voor de nadelige effecten van deze positieve boodschappen, omdat het niet helemaal duidelijk is wat matige consumptie precies betekent. Er is geen universeel aanvaarde grens tussen wat nog gezonde alcoholconsumptie is en wat ongezond is, zo stellen de onderzoekers. Studies over deze drempel variëren namelijk van één glas om de vier dagen tot vier glazen per dag. Die onduidelijkheid, in combinatie met toenemende literatuur over de positieve kant van een matige consumptie, houdt volgens de onderzoekers een zeker gevaar voor overconsumptie in.


Bron: Geriatr Nurs 24(3):155-161,2003

  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |