Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en psyche

03/10/2001
Matige drinkers zijn intelligenter dan geheelonthouders

Mensen die matig alcohol consumeren hebben gemiddeld een hoger IQ dan geheelonthouders. Mannen scoren gemiddeld 3,3 punten hoger en vrouwen 2,5. Het type alcoholische drank speelt geen rol. De resultaten zijn afkomstig van een Japans onderzoek gevoerd aan de National Institute for Longevity Sciences in Aichi Prefeture (nabij Tokio) en had betrekking op 2.000 mensen.

Matig drinken werd gedefinieerd als de consumptie van minder dan 540 milliliter sake of wijn per dag. De onderzoekers haasten zich te zeggen dat hun studie niet aantoont dat alcohol drinken intelligenter maakt, maar dat andere factoren mogelijk een rol spelen. De invloed van opleiding en inkomen kon worden uitgesloten, maar het is best mogelijk dat levensstijl en voedingsfactoren de resultaten beïnvloed hebben. Zo zouden mensen die vooral sake (Japanse rijstwijn) drinken, meer rauwe vis eten. Rauwe vis bevat veel essentiële vetzuren die belangrijk zijn bij de ontwikkeling van de hersenen. Zou het daarentegen toch gaan om een directe invloed van alcohol op het IQ, dan suggereren de onderzoekers dat polyfenolen, een chemisch bestanddeel in alcoholische drank, mogelijk verantwoordelijk zijn. Polyfenolen hebben anti-oxidatieve eigenschappen en langs die weg ook gunstige effecten op verouderingsprocessen in de hersenen.
De studie maakt deelt uit van een groter onderzoek naar mogelijk factoren die de hersenfunctie beïnvloeden op latere leeftijd.


Bron: New Scientist, 9 december 2000.

  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |