Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en psyche

02/04/2007
DRINKEN EN LEVENSKWALITEIT BIJ BEJAARDE VROUWEN

Bejaarde vrouwelijke geheelonthouders leven minder lang en genieten minder levenskwaliteit dan matige drinkers. Dit is het besluit uit een omvangrijk onderzoek in Australië.

Het onderzoek had betrekking op meer dan 12.000 vrouwen tussen 70 en 75 jaar, willekeurig gekozen uit de lijst van de nationale ziekteverzekering. Zij werden initieel ondervraagd omtrent hun alcoholisch drankgebruik. Dit werd herhaald na drie en na zes jaar. De onderzoekers hadden bijzondere belangstelling voor oudere vrouwen, omdat er aanwijzingen zijn dat vrouwen gevoeliger zijn voor lichamelijke risico’s ten gevolge van alcohol dan mannen. Bovendien zijn ouderen over het algemeen magerder dan jongeren en hun lever is minder in staat alcohol af te breken, waardoor ze meer kwetsbaar zijn voor schade.

De lichamelijke en geestelijke toestand werd geschat op grond van een complexe reeks vragen omtrent ziekten, pijn, fitness, geestelijke gezondheid, sociaal leven en nog andere factoren. Het geheel van deze gegevens werd herleid tot een score van de levenskwaliteit, tussen 0 en 100.

Het resultaat toonde aan dat vrouwen die nooit of zelden alcohol drinken een grotere kans hadden om binnen die zes jaar te overlijden dan de matige drinkers, die 1 of 2 glazen per dag dronken op 3 tot 6 dagen per week. Zij die overleefden hadden een beduidend slechtere score van de levenskwaliteit.

De onderzoekers suggereren dat, benevens het gekende beschermend effect van matig alcoholgebruik voor hart- en vaatziekten, het resultaat ook kan verklaard worden door de associatie van drinken met sociale en aangename omstandigheden, en door de positieve effecten op de eetlust.



Bron:Journal of the American Geriatric Society (2006),54, Byles e.a.

  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |