Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en psyche

10/11/2008
NIEUWS OVER DRINKEN TIJDENS ZWANGERSCHAP

Vrouwen die occasioneel alcohol drinken tijdens hun zwangerschap lopen geen verhoogd risico op kinderen met gedragsproblemen. Dit leidt Dr.Kelly van het University College Londen af uit een epidemiologisch onderzoek bij 12.500 driejarige kinderen van lichte drinkers.

Specialisten waarschuwen nochtans dat dit gegeven geen aanleiding mag zijn voor een vals gevoel van veiligheid bij het drinken tijdens de zwangerschap. Het verband tussen zwaar alcohol drinken en de gezondheid van het kind staat vast. In ernstige gevallen kan dit leiden tot misval of doodgeboorte of tot blijvende schade voor de groeiende foetus. In het ergste geval kan kunnen kinderen geboren worden met het "foetaal alcohol syndroom", met fysieke en mentale ontwikkelingsstoornissen.

Tijdens het onderzoek van het Londense University College werden de moeders ondervraagd omtrent hun alcoholgebruik tijdens de zwangerschap, wanneer de baby’s negen maand oud waren. De categorie met een gebruik tot twee drinks per week werd beschouwd als licht drinken, terwijl drie tot zes eenheden per week, of een eenmalig drie tot vijf eenheden, thuis hoorden bij matig drinken. Bij meer dan zes eenheden per week of eenmalig zes eenheden sprak men van zwaar drinken. Terwijl 63% van de moeders helemaal niets gedronken hadden tijdens de zwangerschap, had 29% licht gedronken, zes% matig en 2% zwaar.

De onderzoekers keerden weer wanneer de kinderen drie jaar waren met vragen omtrent gedrag en geestelijke vermogens van de kinderen. Uit de resultaten van de studie volgde dat jongens van lichte drinkers 40% minder risico vertoonden op gedragsproblemen en 30% minder last hadden van hyperactiviteit dan de kinderen van moeders die helemaal niet gedronken hadden. Ze scoorden ook beter op tests inzake de woordenschat, het benoemen van kleuren, vormen, letters en getallen.

Meisjes van lichte drinkers hadden 30% minder kans op emotionele problemen dan de dochters van geheelonthouders. Dit kon echter volgens de onderzoekers te wijten zijn aan familiale of sociale achtergronden. Lichte drinkers waren volgens de onderzoekers waarschijnlijk beter opgevoed en van meer welstellende huize en hadden wellicht minder gerookt gedurende de zwangerschap dan de geheelonthouders.

Dr.Kelly besloot uit het onderzoek dat licht drinken tijdens de zwangerschap het risico op gedrags- en cognitieve problemen bij de kinderen zeker niet verhoogde. Toch blijft de belangrijkste boordschap dat men tijdens de zwangerschap geen alcohol beter drinkt, maar dat een zeldzaam, occasioneel glaasje geen kwaad kan.


International Journal of Epidemiology ; voorpublicatie 30 oktober 2008

  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |