Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en samenleving

10/06/2002
Pintje per dag is gezond

Goed nieuws voor wie van een frisgetapte pint houdt. Maximum twee tot vier glazen bier per dag verminderen de kans op hart- en vaatziekten. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat verantwoord biergebruik een gunstige invloed heeft op de gezondheid. Geheelonthouders zijn zelfs vatbaarder voor bepaalde aandoeningen dan wie een paar pintjes per dag drinkt.

Professor Denis De Keukeleire, verbonden aan de faculteit farmaceutische wetenschappen van de Rijksuniversiteit van Gent, is al 35 jaar betrokken bij wetenschappelijk onderzoek rond hop en bier. "Het is al lang mijn werk niet meer, het is een passie geworden", zo vertrouwde hij ons toe in het Brouwershuis op de Brusselse Grote Markt.
"Ik ben er al langer van overtuigd dat bier drinken gezond is. Als het met mate gebeurt natuurlijk. Eén of twee pintjes per dag voor vrouwen, twee tot vier glazen voor mannen. Bij mannen wordt alcohol immers beter en sneller afgebroken alvorens in de maag terecht te komen. Ook wijn is niet ongezond, al zit daar natuurlijk geen hop in. Belangrijk is vooral dat men niet meer dan 20 tot 40 gram zuivere alcohol per dag tot zich neemt."
Uit eigen onderzoek en uit internationale studies waaraan 22.000 mannelijke artsen in de leeftijdsgroep 40 tot 84 jaar deelnamen, blijkt onder meer dat gematigd alcoholgebruik een weldoend effect heeft bij de preventie van beroertes. Het vermindert het risico zelfs met twintig procent. Dat geldt niet voor hersenbloedingen. Hoe dat komt is ook voor de wetenschap nog een raadsel. "Hart- en vaataandoeningen komen minder voor bij gematigde drinkers dan bij geheelonthouders", zo zegt professor De Keukeleire. Een paar pintjes bier per dag houden ook het insulinegehalte en de cholesterol op peil.
En wie denkt dat bier drinken vooral slecht is voor de lijn heeft het volgens professor De Keukeleire ook mooi fout. Een normaal glas bier bevat 103 calorieën. Dat is minder dan een glas melk (118 calorieën), een glas appelsap (120 calorieën) of een potje yoghurt (228 calorieën).


Bron: Thierry Goeman, Gazet van Antwerpen, 31 mei 2002

  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |