DOSSIERS
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Matig bier drinken is goed voor hart en bloedvaten
Hoeveel mag je drinken voor een maximaal beschermend effect?
Hoe wordt dit beschermend effect verklaard?
Nog meer wetenschappelijk onderzoek
Discussie over de drempelwaarde
Vrouwen zijn gevoeliger voor alcohol dan mannen
Leeftijd en alcoholconsumptie
Bier, wijn of sterke drank?
Goed nieuws voor diabetespatiënten
Matig bier drinken is goed voor hart en bloedvaten
In vergelijking met geheelonthouders en met zware drinkers, vermindert matig bier drinken zowel de kans op hart- en vaatziekten als op de dood door hart- en vaatziekten. Dat is aangetoond in tientallen studies waaraan enkele honderdduizenden mensen deelnamen.
Dit beschermend effect is hoogstwaarschijnlijk een effect van de alcohol zelf, omdat men het ook vaststelt bij wijndrinkers en bij gebruikers van sterke dranken. Of dit beschermend effect meer uitgesproken is bij de ene drank dan bij andere, is moeilijk te zeggen. In verschillende studies heeft men een onderscheid gemaakt tussen het type alcoholconsumptie - bier, wijn en sterke drank - en het risico op hart- en vaatlijden. Over het algemeen kan worden gesteld dat het risico evenveel verlaagd blijkt bij de drie types van alcoholische drank. Niet de soort drank, maar de alcohol is verantwoordelijk voor het beschermend effect. De invloed van de andere niet-alcoholische dranken op hart- en vaatziekten is daarentegen nog niet duidelijk.
|terug|mail|print|top|
|