Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

DOSSIERS
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
 Matig bier drinken is goed voor hart en bloedvaten
 Hoeveel mag je drinken voor een maximaal beschermend effect?
 Hoe wordt dit beschermend effect verklaard?
 Nog meer wetenschappelijk onderzoek
 Discussie over de drempelwaarde
 Vrouwen zijn gevoeliger voor alcohol dan mannen
 Leeftijd en alcoholconsumptie
 Bier, wijn of sterke drank?
 Goed nieuws voor diabetespatiënten

Nog meer wetenschappelijk onderzoek

Totnogtoe zijn tientallen studies verricht over het verband tussen alcoholverbruik enerzijds en het voorkomen van hart- en vaatziekten en sterfte tengevolge van deze ziekten anderzijds. Daarbij gaat het om uiteenlopende onderzoeken waarvan we hier de belangrijkste op een rij zetten.

1.Case Control studies

Diverse case control studies hebben aangetoond dat een matig alcoholverbruik een lager coronair risico met zich meebrengt in vergelijking met niet drinken. Van de meer dan tien tot nog toe verschenen studies is er slechts één die een dergelijk effect niet kon aantonen. Bovendien toonde nog geen enkele studie dat matig drinken het risico op hart- en vaatziekten verhoogt. De studies gebeurden zowel bij mannen als bij vrouwen uit diverse leeftijdsgroepen. Het risico lijkt met 30 tot 60% te verminderen, naar gelang de onderzochte populatie.

2.Longitudinale studies

De grootste longitudinale studies die het verband tussen alcoholconsumptie en hart- en vaatziekten onderzochten, bevestigden allemaal dat het risico op hart- en vaatziekten vermindert bij matige drinkers. Dit soort studies vindt een risicodaling van 30 tot 50% terug bij zowel mannen als vrouwen.
Twee longitudinale studies konden het beschermend effect van alcohol niet bevestigen.

3.Prospectieve studies of cohortstudies

Vermeldenswaardig is een Britse prospectieve studie gevoerd over een periode van 13 jaar bij meer dan 12.000 artsen. Uit die studie blijkt dat de totale sterfte het laagst is bij de artsen die één tot twee glazen alcohol (bier of wijn) per dag dronken. Wanneer men meer dan vier glazen per dag drinkt, dan verhoogt het sterfterisico, wat wordt toegeschreven aan de toename van alcohol gebonden ziekten (leverlijden, slokdarmziekten, psychische problemen).

J- en U-vormig verband

Men neemt aan dat het verband tussen hart- en vaatziekten en alcoholgebruik J-vormig is, terwijl het verband tussen alcoholinname en sterfte door hart- en vaatziekten eerder U-vormig is.

Wat de sterfte door hart- en vaatziekten betreft, zou het risico beginnen stijgen vanaf vier glazen per dag. Voor het voorkomen van hart- en vaatziekten is deze grens veel moeilijker te bepalen. De hoeveelheid dagelijkse consumpties met een nog gunstig effect voor hart en bloedvaten, varieert naargelang de studie van twee tot zelfs zes glazen per dag. Hierover bestaat dus nog onduidelijkheid.


  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |