Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

DOSSIERS
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
 Matig bier drinken is goed voor hart en bloedvaten
 Hoeveel mag je drinken voor een maximaal beschermend effect?
 Hoe wordt dit beschermend effect verklaard?
 Nog meer wetenschappelijk onderzoek
 Discussie over de drempelwaarde
 Vrouwen zijn gevoeliger voor alcohol dan mannen
 Leeftijd en alcoholconsumptie
 Bier, wijn of sterke drank?
 Goed nieuws voor diabetespatiënten

Vrouwen zijn gevoeliger voor alcohol dan mannen

De hoeveelheid alcohol met een nog positief effect op de gezondheid, verschilt naargelang leeftijd, geslacht en onderliggende aandoeningen. Vrouwen zijn bijvoorbeeld gevoeliger voor alcohol en worden sneller risicodrinkers. Zo legt de Wereldgezondheidsorganisatie de grens bij 21 consumpties per week voor mannen en bij 14 per week voor vrouwen. Deze grenzen zijn weliswaar kunstmatig en houden geen rekening met individuele verschillen noch met de afwijking die men wil voorkomen.

Dit man/vrouw-verschil beïnvloedt het protectieve effect van alcohol op hart- en vaatziekten en de sterfte door hart- en vaatziekten. Enerzijds hebben vrouwen op zich al een lager risico op hart- en vaatziekten dan mannen (dankzij de protectieve invloed van het vrouwelijk hormoon oestrogeen), maar anderzijds neemt de alcoholconcentratie in het bloed bij vrouwen sneller toe dan bij mannen bij het drinken van dezelfde hoeveelheid.
Bovendien moet men in rekening brengen dat alcohol het risico op borstkanker kan vergroten, wat het gunstige effect op hart- en bloedvaten bij vrouwen enigszins relativeert.

Uit een grootschalig prospectief onderzoek waaraan meer dan 85.000 vrouwen tussen 34 en 59 jaar deelnamen en waar met de hoger vermelde vrouwspecifieke factoren rekening gehouden werd, blijkt dat bij consumptie van één tot drie alcoholische dranken per dag het risico op hart- en vaatziekten en op de sterfte door hart- en vaatziekten ook bij vrouwen significant vermindert. Het gunstige effect op de overleving is vooral uitgesproken bij vrouwen ouder dan 50 jaar en bij vrouwen met een reeds verhoogd risico op hart- en vaatziekten tengevolge van andere risicofactoren, zoals roken, zwaarlijvigheid, een te hoge cholesterolconcentratie, enz.
Van zodra vrouwen meer drinken, neemt hun sterfterisico weer toe tengevolge van ziekten zoals borstkanker.
(N Engl J Med 1995;332:1245-50;)


  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |