Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

DOSSIERS
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
 Matig bier drinken is goed voor hart en bloedvaten
 Hoeveel mag je drinken voor een maximaal beschermend effect?
 Hoe wordt dit beschermend effect verklaard?
 Nog meer wetenschappelijk onderzoek
 Discussie over de drempelwaarde
 Vrouwen zijn gevoeliger voor alcohol dan mannen
 Leeftijd en alcoholconsumptie
 Bier, wijn of sterke drank?
 Goed nieuws voor diabetespatiënten

Bier, wijn of sterke drank?

De gunstige effecten van een matige alcoholconsumptie zijn voor het eerst opgevallen in Frankrijk, waar gewoontedrinkers van rode wijn opvallend minder kampen met hart- en vaatziekten en van een langere overleving genieten (de Franse paradox). Toen wetenschappers vaststelden dat vooral de alcohol in de wijn verantwoordelijk was voor dit protectief effect, werd ook de relatie tussen andere alcoholische dranken en hart en vaten onder de loepe genomen. Ondertussen hebben studies bevestigd dat ook het matig drinken van witte wijn, bier en sterke drank de overlevingscurve in gunstige zin ombuigen en de kans op hart- en vaatziekten verminderen.

Enkele onderzoeksgroepen hebben de effecten van de verschillende alcoholische dranken met mekaar vergeleken en kwamen tot de conclusie dat het gunstige effect op de gezondheid het meest uitgesproken is bij bier- en wijnconsumptie en minder bij sterke drank. Matige gebruikers van bier en wijn hebben minder last van hoge bloeddruk en worden minder vaak geconfronteerd met verstopping van de kransslagaders en myocardinfarct dan regelmatige drinkers van sterke drank(1). Een Belgische studie(2) toont eveneens dat wijn en bier een vergelijkbaar effect hebben op hart- en vaatziekten, maar voegt er wel aan toe dat de verschillen moeilijk te onderzoeken zijn omdat verschillende drinkgewoonten ook gepaard zouden gaan met verschillende eetgewoonten. Zo zouden bierdrinkers meer roken dan wijndrinkers en neemt het vetverbruik toe naarmate meer gedronken wordt. Volgens een Duitse onderzoeksgroep zou licht tot matig bierdrinken dan weer beter zijn voor hart en bloedvaten dan in dezelfde mate wijn drinken(3).

Referenties:
(1)Alcoholic Beverage Preferance and Risks of Alcohol-Related Medical Consequences: a preliminary report from the National Longitudinal Alcohol Epidemiologic Survey; S.P. Chou et al. Alcohol Clinical & Experimental Research 1998;vol.22,nr.7.
(2)Wine and non-wine alcohol: differential effect on all-cause and cause-specific mortality; S. Sasaki, H. Kesteloot, Nutr. Metab. Cardiovasc. Dis. 1994;4:177-182, kopie zie bijlage.
(3)The Relation of alcohol intake to coronary heart disease and all-cause mortality in a beer-drinking population; U. Keil et al., Epidemiology 1997;8:150-156, kopie zie bijlage.


  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |