Bier & Gezondheid
http://www.bierengezondheid.be/index.php/articles/nl/cid=2/aid=2953/


WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en lichaam

22/08/2008
GEEN ALCOHOL VOOR DE OPERATIE

Alcohol drinken, zelfs in beperkte mate, voor een chirurgische ingreep, kan het herstel vertragen en het immuunsysteem verzwakken. Dit besluit Claudia Spies,  specialiste intensieve zorgen bij het Berlijnse universitair ziekenhuis Charité.

Volgens dr. Spies heeft zowat één opgenomen patiënt op vijf voorafgaand gedurende een aanzienlijke periode dagelijks drie glazen bier of twee glazen wijn gedronken. Zij werden vaker het slachtoffer van longontsteking of hartaandoeningen of vertoonden andere complicaties zoals bloedingen na chirurgie. Bovendien werd vastgesteld dat zowat de helft van alle opgenomen patiënten na een ongeval onder invloed waren van alcohol, met als gevolg dat het aandeel van verwikkelingen  van het immuun systeem bij spoedgevallen erg groot is.

Deze vaststellingen werden bevestigd door Elisabeth Kovacs van het ziekenhuis van het Loyola University in Illinois (V.S.): acute blootstelling aan alcohol is schadelijk  voor de werking van het immuunstelsel tegen ontstekingen. Acuut betekent hier een enkel drinkgelag met meer dan vier porties voor vrouwen en vijf voor mannen.

De waarnemingen van de Duitse onderzoekers werden gestaafd door proeven met muizen: blootgesteld aan alcohol produceerden het immuun stelsel van de muizen veel meer chemische stoffen (cytokines), wat betekent de het immuun stelsel een ernstige infectie aan het bestrijden was.

Claudia Spies pleit daarom voor de controle van het drinkgedrag in de voorbereiding van een chirurgische ingreep, en voor een eerlijke informatie omtrent het drinkgedrag, zodat anesthesisten en chirurgen er rekening kunnen mee houden.
Alcoholism: Clinical and Experimental Research; Vol 32, Issue 2, p. 331-338; Februari 2008.