Bier & Gezondheid
http://www.bierengezondheid.be/index.php/articles/nl/cid=2/aid=3053/


WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en lichaam

25/02/2009
MATIG ALCOHOLVERBRUIK BESCHERMT BOTTEN

Regelmatig beperkt alcoholverbruik, vooral bij zestigplussers leidt tot grotere botdichtheid. Dit besluiten de onderzoekers Tucker KL. e.a. van de Amerikaanse Tufts Universiteit.

Dit effect was het sterkst bij bier en wijn. Bij drinkers die maar dan de aanbevolen hoeveelheid drinken (twee tot drie standaard consumpties per dag) treedt er in tegendeel botverlies op. Vooral bij bier drinkende mannen en wijn drinkende vrouwen is het effect merkbaar groter dan bij het verbruik van sterke drank. Door welke componenten het beschermend effect veroorzaakt wordt konden de onderzoekers niet zeggen, daarvoor is verder onderzoek nodig.


Tucker e.a. American Journal of Clinical Nutrition