Bier & Gezondheid
http://www.bierengezondheid.be/index.php/articles/nl/cid=2/aid=3071/


WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en lichaam

14/04/2009
TWINTIG GLAZEN PER WEEK IS GRENS VOOR GUNSTIG EFFECT

Meerdere onderzoeken hebben reeds het nuttige effect aangetoond van matig alcoholverbruik waardoor het risico voor hart- en vaatziekten doet dalen en het risico voor een hartaanval met 20 tot 30% vermindert. Minder zekerheid bestaat er echter omtrent hogere alcoholconsumptie. Volgens een recent Zwitsers onderzoek verdwijnt het gunstige effect bij meer dan 20 glazen per week.

Bij matige alcoholconsumptie wordt dit gunstige effect gedeeltelijk veroorzaakt door de toename van het gunstige HDL-cholesterol in het bloed. Bij een consumptie van 7 tot 13 glazen wordt dit effect echter tegen gewerkt door de stijging van de bloeddruk, die bij 20 glazen per week het gunstig effect van de HDL-cholesterol overstemt.

Het soort alcoholische drank, bier, wijn of korte drank, blijkt hierbij geen rol te spelen.


Foerster M. e.a. Alcohol drinking and cardiovasculair risk in a population with high mean alcohol consumption. American Journal of Cardiology 2009;103 (3).