Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten Discussie over de drempelwaarde Onderzoekers zitten niet altijd op dezelfde golflengte zo blijkt, en komen soms tot verschillende conclusies. Dat heeft te maken met verschillende factoren die deze studieresultaten beïnvloeden, waaronder leeftijd en geslacht van de proefpersonen, de duur van de studie en de opvolging van de proefpersonen, het land waarin de studie gevoerd werd, het type van studie, enzovoort. Drempelwaarde op 2 consumpties per dag: Drempelwaarde op 3 consumpties per dag: Drempelwaarde op 4 consumpties per dag: Drempelwaarde op 6 consumpties per dag: De verwarring over het aantal consumpties dat nog correleert met een gunstig effect op hart en bloedvaten, is ook terug te vinden bij artsen en consumenten. Dat blijkt nog uit een enquête die Artsenkrant / Le Journal du Médecin in 1998 liet uitvoeren bij Belgische artsen (791) en consumenten (1.201). Daaruit blijkt dat niemand betwist dat één glas wijn of bier per dag gezond is voor hart- en bloedvaten en dat de gemiddelde populatie denkt dat vijf glazen per dag het risico in tegendeel vergroten. Waar de precieze grens ligt tussen protectie en risico, daarover zijn de meningen echter verdeeld. Zeven procent van de ondervraagde artsen en 16% van de consumenten meent dat de grens ligt bij twee glazen per dag. Bijna de helft van de artsen vindt evenwel dat vier glazen per dag nog net kan en één op drie artsen gelooft dat de grens op zes glazen ligt. Tenslotte denkt 9% van de artsen dat het risico op hart- en vaatziekten pas gaat toenemen vanaf negen glazen per dag! Wel kan met zekerheid gesteld worden dat veruit de meeste studies in dezelfde richting wijzen: namelijk dat matige alcoholconsumptie het risico op hart- en vaatziekten alsook de sterfte door hart- en vaatziekten vermindert. Of je daarvoor twee glazen per dag kan nuttigen, of drie of vier, daarover bestaat nog discussie. |